I min bog af
Esther Nielsen står der, at bær fra hæg skulle give sortviolet farve på en alun/tin
bejdse. Spændende, tænkte
jeg og gik igang. Jeg kogte 1,2 kg.
bær op i ca. 1 time og lod det stå natten over. Det duftede skønt
- næsten som vam hyldebærsaft!
Så blev det siet
– og der kom 200 gram bejdset garn i.
Badet så lovende ud. Farven trak straks på garnet. Jeg lod det farve ved
85 grader ca. 1½ time og lod det stå natten over at køle af. Det blev det vasket og hængt til tørre. Der
løb en del farve ud ved vask, men det ser ud til, at der stadig er nok i garnet
– nuancen og dybden ændrede sig ikke synderligt ved vask. Det hele var stærkt rødviolet!
Fantastisk!
Der gik et par
dage, hvor det fik lov at tørre, og det gik pludselig op for mig, at farven
ikke længere var rødviolet – den var blevet meget mere blålig! Underligt. Men
den er stadig blåviolet, og den er stadig smuk ;)
Ifølge Esther
Nielsen skulle farven holde ”nogenlunde”. Jeg har haft en test liggende i mit
sydvendte vindue en måneds tid, og det ser ud til farven holder – jeg afventer resultatet
efter de næste par måneders prøvetid...
Det våde garn - stadig rødlilla/kirsebærfarvet |
Bad nr. 2
Badet så stadig
kraftigt ud – så jeg kom 100 g alun/vinsten bejdset garn i bad nr. 2, og et par
små prøver bejdset i kobber og jern. Prøvede med 2 timers farvetid og kølen af
natten over. Kobber og jern var stort set samme nuance som alun. En meget lys,
sart og smuk rødviolet.
Det tørre garn blev nærmest blålilla;) |
Berries from Bird Cherry (prunus padus)
My books state that the berries from Bird Cherry should give
blackish violet on a alum/Tin mordanted wool with a decent light fastness. How
interesting, I thought – and started boiling 1,2 kilos of berries for about 1
hour and left it for cooling overnight. It smelled wonderfully, by the way…
Next day, I strained it and added 200 grams of wool. It
looked promising and after 1½ hour of heating, I left the soup with the yarn to
cool off overnight.
Next day, rinsing and washing caused a good deal of bleeding,
but the tone and depth of the color seamed to remain in the yarn. It was a
fantastic reddish violet colour!
I let it hang to dry and suddenly I realized that it had
turned into a rather bluish violet instead of the red/raspberry color! How
strange. But never mind, it is still very nice.
Second dye bath:
Because the dye bath still looked powerful, I didn’t have
the hart to throw it away. I added 100 grams of Alum/CoT premordanted yarn and
gave it a couple of hours. And let it cool to the next day. The result was a pretty
soft and light reddish violet.
Dejlige farver!! Må se om jeg kan lokalisere hæg, kan ikke lige komme i hu om der er nogle i nærheden ...
SvarSletGad vide, hvordan farven ville blive uden tin?
Hej Mona,
SvarSletDen lyse farve er lavet på alun/vinsten bejdse. Det er dog bad nr. 2, som jeg syntes stadig så rimelig koncentreret ud. Jeg kan ikke sige, om farven havde været dybere, hvis det var første bad.
Angående hæg gælder det om at være hurtigere end fuglene, for de spiser hurtigt bærene!
Hvor er det lækre farver , men hvor farveægte er farver der kommer fra bær?
SvarSletHej Marianne,
SvarSletjeg plejer at afholde mig fra at farve med bær, netop fordi de har ry for ikke at holde. Esther Nielsen skriver et sted, at farven holder nogenlunde - derfor ville jeg prøve. Jeg har lavet en lystest på hæg-bærene, som ikke var så positiv. Efter 3 mdr. i et sydvendt vindue er farven falmet en hel del. Jeg tænker at jeg vil anvende garnet til noget, der ikke skal i direkte sol længe af gangen.
Jeg tror min mor har brugt blade fra hæg, måske også blomsterne.
SvarSletMen kan ikke huske farven....