lørdag den 6. oktober 2012

Cochenille

Selvom det er midt i en svampesæson, vil jeg lige poste et foto af mit allerførste forsøg med cochenille.
10 g. cochenille gav først den mørke lilla på ubejdset lysegrå uld. I bad nr. 2 havde jeg alun/vinsten bejdset uld, som blev "shocking pink" og i sidste bad prøvede jeg igen udbejdset, naturligt grå garn.

Det er meget nemt at farve med cochenille, men ligesom med indigo har jeg her en følelse af, at det ikke er "rigtig" plantefarvning - både fordi jeg ikke har fået naturoplevelsen med at finde, plukke og findele plantematerialet selv, men også fordi f.eks. den pink farve ligner en syntetisk fremstillet farve.

10 gram cochenille - 600 gram uld

English:

Though it is high season for mushrooms, I attempted dyeing with cochenille for the first time. 10 grams of cochenille gave this result:
First bath on non-mordanted natural grey-toned wool gave 200 grams of a nice dark purple
Second bath was alun/CoT mordanted white wool gave 200 grams of "shocking pink"
Third bath was again the grey-toned non-mordanted wool gave 200 grams of soft light greyish purple.

Like when I dye with (expensively) bought indigo powder, I get the feeling also with cochenille, that it is not really  "natural dyeing". I miss the "hunting" in the woods for plants and mushrooms. And to me, the "shocking pink" color could easily be mistaken for a synthetically manufactured color.

1 kommentar:

  1. Cochenille er da heller ikke et plantematriale men skjoldet fra en bestemt skjoldlus.... ;)

    SvarSlet