mandag den 12. september 2011

Farven er grå - The colour grey

Næsten 1 kg friske egeblade skulle give mit hvide uldgarn en lækker grå farve. Jeg snittede bladene i mindre stykker og kom det i gryden sammen med det ubehandlede garn – 3 bundter på hver 100 gram. Det hele blev varmet op til 80-85 grader – og til sidst tilføjede jeg en lille smule jernvitriol, som fremtryllede en varm, grå farve. De 3 bundter blev hængt til tørre i skyggen.


Friske egeblade                                          Bladene snittes

Garn og blade i gryden                                        Garnet tørrer              

Nu kan man jo mene meget om grå. Der findes f.eks. musegrå, grafitgrå eller ubådsgrå  - Googles svar på en søgning er noget i stil med:  
”Grå symboliserer tristhed, vinterhi, mangel på energi. Ren grå dæmper de farver, den kombineres med, etc...”

Men skidt med det! Personligt kan jeg rigtig godt lide min grå farve – den har en varm, næsten rødlig tone i sig – og jeg kalder den grafit i min webshop.




The colour grey

1 kilo of fresh oak leaves were cut into smaller pieces and went into my cauldron along with 300 grams of unmordanted wool. Heated to a maximum of 80-85 degrees C, I added a very little amount of iron salt at the end of the heating period. This turned my white yarn into a lovely grey!

Many things can be said about grey – how it symbolizes sadness, it’s dull, it’s like a sad, cold and rainy grey day and so on – but never mind! I just love my grey yarn that has almost a reddish tone to it. I call it “grafit” in my webshop.

1 kommentar:

  1. Ja, men dem der kalder grå for kedelig, omtaler jo den syntetiske grå, som jo ærlig talt også er temmelig død i sværen. Den plantefarvede grå indeholder mange flere af spektrets farver end sort, og er dermed meget mere interessant og levende. Efter min mening. Er kommet til at holde meget at de plantefarvede mørke/grå farver, de giver også en fin kontrast til de lysere og klarere farve.

    SvarSlet