mandag den 26. september 2011

Cortinarius Malicorius - Slørhatte

En smuk septemberdag lige før efteråret overtager naturen tog jeg i skoven for at finde slørhatte.
Der var masser af de små djævle i skovbunden, og det er temmelig svært at skelne dem fra hinanden.

To af de mest almindelige kan jeg skelne, nemlig Grønkødet slørhat og Cinnoberbladet slørhat. Resten kalder jeg ”diverse cortinarius”, fordi jeg er i tvivl om arten - og jeg er aldrig sikker på, hvilken nuance, der på magisk vis fremkommer. Håber sørme, jeg lærer det en dag.

Cinnoberbladet slørhat (Cortinarius semisanguineus) er gulbrun/okkerbrun på hatten, men når man kigger på lamellerne nedenunder, er de dejligt røde!  Mere herom i næste blog.

Grønkødet slørhat (Cortinarius malicorius) har en okkerbrunlig hat, gul stok og orange lameller.  Den gror i granskov.

Grønkødet slørhat har orange lameller, men det ses faktisk bedst i sollys!


2 kg til 200 g uld med alunbejdse gav en stærk, smuk orange.
Nu er jeg som regel ikke særlig glad for farven orange, men denne farve gør mig rigtid glad i låget.

Efter den orange succes prøvede jeg igen med 2 kg ”diverse cortinarius”. Det gav mig en smuk rosa farve på 100 g alunbejdset garn. I samme bad havde jeg 100 g jernbejdset garn, som blev brunlig rosa.


Dejligt farvespil i orange og rødlige toner - alt sammen med tak til den lille cortinarius!


 English:
A bright September day in early autumn, I went to the woods to find mushrooms for my wool. I found a lot the little cortinarius-type which I often find very difficult to differentiate. C. seminsanguineus with its lovely deep red gills is a very useful mushroom – but more about this one in my next blog.

C. malicorius has en brown hat, yellow stem and orange gills. You’ll never guess the color I got from this little devil…!

2 kg of C. malicorius for 200 g wool mordanted with alum/CoT turned my white wool into a lovely orange.

2 kg of “mixed cortinarius” (all the little beasts, I can’t tell from each other) gave a rose tone on alum/CoT and a brownish rose on iron.

Enjoy the colors.

2 kommentarer:

  1. Det er skønne varme farver. Synes det er spændende hvordan du farver garnet. Du har hermed fået en fast læser :)

    SvarSlet
  2. Hej Morgenfugl,

    tak for din interesse. Jeg håber, du finder inspiration og glæde også i fremtiden her på bloggen.

    mvh
    Karin

    SvarSlet