mandag den 8. august 2011

Rejnfan - Tansy (Tanacetum vulgare)

For mig er rejnfan en magisk farveplante. Det var den første plante, jeg prøvede at farve med (dengang tilbage i ’74), og derfor betyder den meget for mig. Jeg elsker dens gule blomster, og duften får mig altid til at tænke på en sommereng i fuld sol med græs, rejnfan og insekter, der svirrer rundt.
Rejnfan hængt til tørre
Jeg plukkede rejnfan på en dag med tørt, varmt solskinsvejr, og rejnfan’en var lige på nippet til at springe helt ud. Det er her, de har mest kraft i sig, så det er her, de skal plukkes. Jeg havde ikke tid at farve med dem straks, så jeg valgte at tørre dem. De er blevet bundtet i 5 stykker, og får lov at hænge med hovedet nedad i mit brændeskur, hvor der lufter noget – fordi det er et gammelt, utæt skur – men det regner ikke ind. Tør luft og skygge skulle gerne kunne tørre planterne godt.
Alternativt kunne jeg hakke dem fint og putte dem i fryseren, men der er desværre ikke rigtig plads længere, for vi skal jo også have noget mad engang imellem ;)
Tansy (Tanacetum Vulgare)
In the middle of summer, it is time for picking tansy. I took these on a sunny day, when they were just about to bloom, because this is the time, they have gathered the most juice and energy for the flowers. Cruelly enough, that is also the time, when I pick them and leave them to hang and dry in my old wooden garden shed. It doesn’t rain through the roof, but it is airy and dark – which I hope will provide a nice environment for drying my tansy.
I couldn’t find the time to dye with them at once, but hopefully they can be used some cold winter’s day and fill me with the smell of summer – along with a nice yellow or greenish color for my wool. I love the strong smell of tansy.


2 kommentarer:

  1. hej Karin,
    Jeg har lige fundet din blog. Den er jo rigtig interessant. Kan du ikke skrive lidt bejset/ubejset garn. Det har jeg aldrig hørt om før.
    Mvh. Dorte

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe,
    Godt at høre, at du fandt herind - du er meget velkommen ;) Jeg vil prøve at brygge et indlæg sammen om bejdsning af garn.

    Det betyder i sin enkelthed blot, at man forbereder garnet til at modtage farve - og ikke mindst holde på farven. Dette gøres ved at varme det op sammen med f.eks. alun eller jernvitriol, som er metalsalte. Se også min web under menupunktet "Farveriet".

    SvarSlet