søndag den 13. august 2017

Hør, silke og uld med krap - Linen, silk and wool dyed with madder

Mit første forsøg med at farve hørstof: 300 gram tørt stof blev forberedt meget grundigt efter Esther Nielsens ansvisninger i bogen "farvning med planter". Det var en langsommelig proces, som tog en 6 dages tid.
Hør farvet med krap
Stoffet har desværre nogle skjolder. Det kan enten skyldes, at min gryde ikke var stor nok til at stoffet kunne flyde frit, eller at jeg ikke har rørt godt nok rundt i badet under en af processerne.

Stoffet er farvet med krap 1:1. Med i badet var en strimmel råsilke (alun/vinsten-bejdset) for at teste hvordan silkestoffet ville modtage farven. Det blev rigtig flot, synes jeg. Efter badet lagde jeg 2 x 100 gram uld (bejdstet med alun/vinsten) i badet. Der var meget kraft tilbage i badet, så det blev en meget flot rød.

Hør, silke og uld
English:
My first try with dying linen. I treated it very precisely according to Esther Nielsen's recipe. It took about 6 days, because the linen has to be dry when entered into the washes and dying vat.  So after every treatment, wash, mordant, etc., the linen had to dry. It was a rather long process and the result can be seen above. There are a few blemishes on my cloth. This could be due to my cauldron not being large enough, or maybe because of me not stirring enough in the vat during one of the processes. I am not sure what went wrong. But there is quite a good piece of linen to be sown into something useful.


The linen cloth is dyed with madder. 300 grams of dry linen and 300 grams of madder. In the vat was also a piece of silk. After the initial dyeing, I put 2 skeins of wool into the bath for about 5 days. I heated it to about 60 degrees and got a very nice red.

2 kommentarer:

  1. Hej. Synd, at din farvning af stoffet ikke helt blev, som du ønskede. Jeg er lige begyndt at farve med kraprod og må indrømme, at jeg ikke var så vild med det efter første bad, men den rod har nu fået en særlig plads i mit farve hjerte. Skulle bare vænne mig til den. Skønne farver dukker nu op af mit farvebad. Er stadig ret ny ud i plantefarvningen og holder mig indtil videre til at farve garn.
    God Søndag aften

    SvarSlet
  2. Hej Mosekonen, Jeg har også hidtil holdt mig til garnfarvning. Min gryde er ikke så stor, at et større stykke stof kan flyde frit, men resultatet blev nogenlunde. Men som du kan se på fotoet, tager både uld og silke åbenbart meget bedre imod den røde farve. Tak for din kommentar, og beklager det sene svar. mvh Karin

    SvarSlet