mandag den 23. maj 2011

Mariannes grønne bolero

Marianne fra Ålborg kom og sagde, hun gerne ville strikke en bolero til sin nye blå kjole, og så faldt hun pladask for en grøn farve, lavet af birk og overfarvet med indigo.
200 gram, tak, sagde hun – og så måtte jeg jo igang med at farve!

Jeg startede med at plukke en masse birkeblade. Det er lidt tidligt at gøre det allerede i maj - de er jo lige sprunget ud og har ikke samlet så meget kraft og farve-stof endnu. Men nu skulle det være...!


I gryden med både blade og alun-bejdset garn. Det blev varmet langsomt op til 80-90 grader og fik lov at stå at køle af i suppen natten over.


Det blev til i alt 7 gule bundter - de 4 længst til højre fik det kraftigste farvebad. De tre til venstre fik en lidt tyndere birkesuppe - man kan vist lige se forskel i nuancen. Det hele hænger til tørre i skyggen.

Ih, hvor er det svært at lade være med at pille alle bladene ud! Men det er bedst at vente til det er tørt, for så kan garnet bedre holde til, at man ryster bundtet.


De gule farver blev så smukke, at jeg næsten ikke kunne nænne at overfarve dem. Men så måtte Marianne jo undvære sit grønne garn!

Næste fase var at komme det hele i et indigo-bad. Ups, jeg glemte at tage fotos af det - det må I tænke jer til!


Resultatet blev som ovenfor - to smukke grønne nuancer - og en enkelt blå. De to gule nuancer opførte sig meget forskelligt, da de kom ned i gryden med den blå farve.

Det blå garn, som ses yderst til højre fremkom, da jeg fandt et gammelt bundt grå fra en eller anden kedelig svamp. Meget vellykket, synes jeg.



Tilbage til Mariannes grønne bolero: 200 gram meget grønt garn - jeg gad sørme godt se det færdige resultat! Jeg håber, du vil sende et foto, når du har den klar, Marianne?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar