tirsdag den 27. juni 2017

Stenlav - rødbrune farver (Parmelia saxatilis)

En dag fik jeg en mail fra Kirsten. Hun ville gerne forære mig noget grej til plantefarvning, fordi hun ikke selv længere kunne bruge det. Sikke en gave :) - og iblandt var der 500 gram tørret stenlav, som gav mig en meget fin rødbrun farve.


Jeg havde ikke tidligere prøvet at farve med stenlav, så det var med stor spænding, at jeg startede farvebadet med lav og garn i samme bad. Først blev 300 gram ubejdset uld sat i blød i 500 gram tørret lav. Så tændte jeg op under det og gav det MEGET svag varme og varmerede det op til ca. 60 grader over 6-7 timer. Det blev kølet af i badet i ca. 4 døgn. Herefter varmede jeg det op til ca. 80-90 grader over 4 timer. Lod det stå natten over. Garnet blev taget op og tørret. Jeg rystede så meget lav ud jeg kunne, da det var tørt. Herefter blev det skyllet og vasket - og jeg rystede og pillede igen lavrester ud. Igen blev det skyllet og tørret. Pyha, lav hænger godt fast i uld!

Det skal siges at min fremgangsmåde er en smule uvidenskabelig. Det eneste jeg vidste før start var, at der skulle varmes langsomt op. Alt andet afhang af hvornår jeg havde tid at gøre arbejdet færdigt.

Med i badet havde jeg en test på råsilke, som jeg også var meget interesseret i at se resultatet af. Da silken kom op var den mere intens i sin rødbrune farve, men da den tørrede op blev det stort set samme kulør og dybde som ulden.



På fotoet ser silken noget bleg ud - den gemmer sig dog - den er meget smukkere i virkeligheden :) Jeg ville ikke tøve med at farve silke med stenlav, hvis jeg fik lejligheden igen. Silken var alun/vinsten bejdset.

English:
Kirsten came along and gave me some plant dye material, she did not use anymore - and among this 500 grams of "Stenlav" (parmelia saxatilis). Bless her :) 300 grams of unmordanted wool and a test of silk was dyed very slowly over very low heat and heated up to 60 degrees over 6-7 hours. Left to cool in the vat for about 4 days. Reheated up to 80 - 90 degrees over 4 hours and left to cool 1 day. Dryed and shaken in order to loose the lichen, washed and dryed and shaken again to loose more lichen parts. It is a tough job to get rid of the lichen parts in wool ! 
The result was very beautiful colours - both wool and silk are a deep reddish brown. The silk in the photo seems unwilling to show off - but in real life it is very deep and beautiful ;)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar